Lajmet e para mbi fiset
Ilire dhe vendin e tyre i gjejmë që në monumentet më të hershme të letërsisë
helene, që në poemat e Homerit e të Hesiodit.
Në poemat e Homerit
gjejmë edhe disa që kanë për subjekt historinë e Ilirisë, p.sh. poema mbi
pjesëmarrjen e paioneve në luften
e Trojes ,
për lokalizimin e vendbanimeve të tyre, për pjellorin e tokës së thespoteve (Epirit), etj. Duke folur
për pjesëmarrjen e ilirëve paionë në luftën
e Trojës kundër ahejve, Homeri i barazon prijësit e tyre ushtarakë, që vinin nga “Paionia pjellore” me prijësit e ahejve dhe
të trojanëve. Në një vend të poemës “Odisea” flitet për Feidonin, prijësin me
origjinë fisnike të thesprotëve, i cili pasi strehoi dhe mirëpriti në pallatin
e vet Odisenë, gjatë kthimit për në atdhe, përgatiti një nga anijet e tij të
shpejta për ta dërguar atë në Itakë. Sipas këtij tregimi mitik, Feidoni
përfaqëson këtu njërin nga krerët që jetonte në një nga pallatet më të pasura
të thesprotëve. Këta kishin anijet e veta e njerëz që u shërbenin.
Shumë kuptimplotë në këtë
drejtim është dhe një tregim i Herodotit, sipas të cilit, Klistheni, kur ftoi
në Sikione (rreth vitit 570 p.e.sonë) të gjithë burrat që do ta ndienin veten
të denjë për të pasur për grua të bijën e tij Agaristën, midis atyre që u
paraqitën tek tirani qe edhe një farë Alkoni nga Molosia. Sipas këtij tregimi,
ky molosas duhet të ketë qenë nga një familje princore ose shumë e pasur, që të
pretendonte për të lidhur krushqi me një skllavopronar të madh të Greqisë së
asaj kohe, siç ishte Klistheni.
Këto dromca janë
lajmet e shkruara më të vjetra që kemi për historinë e Ilirisë.
Interesi i shkrimtarëve
grekë për trevat e Ilirisë dhe ilirët u shtua sidomos në shek. VI-V para
e.sonë, kur në brigjet lindore të Adriatikut u themeluan kolonitë e para helene
si Dyrrahu, Apollonia, Buthroti, etj. Lidhjet e ngushta që mbanin këto qytete
me metropolet, si edhe ardhjet e shpeshta të udhëtarëve e tregtarëve grekë për
t'u njohur e tregtuar me vendet e pasura me minerale si edhe me prodhime
blegtorale e bujqësore të Ilirisë, bënë që në këtë kohë bota greke të merrte
njohuri më të plota e të sakta për ilirët e Ilirinë. Burimet e shkruara dhe
ato arkeologjike dëshmojnë se, gjatë kësaj periudhe, ilirët merreshin si dhe më
parë kryesisht me bujqësi dhe me blegtori.Jo rastësisht, krahina të veçanta
ilire, si Paionia dhe Thesprotia, përmenden që në eposin homerik si vende
frytdhënëse dhe pjellore, d.m.th. të përshtatshme për kulturat bujqësore.
Hesiodi, shkrimtar grek i shek. VIII-VII p.e.sonë, do ta cilësojë gjithashtu si
shumë pjellore fushën e Helopisë, ndërsa sipas historianit grek Hekateut (fundi
i shek. VI-V p.e.sonë), në Iliri kishte krahina që prodhonin deri dy herë në
vit. Më vonë Skymni, duke përsëritur në vargjet e tij Hekateun, shton se
popullsia ilire që banonte në viset e brendshme merrej me lërimin e tokës.
Krahas bujqësisë, në Iliri, veçanërisht në zonat bregdetare të saj dhe në
krahinat e ulëta kodrinore me klimë të butë, qenë kultivuar dhe rrushi e
ulliri. “I ngrohtë dhe frytdhënës ka qenë ky vend, shkruan historiani dhe
gjeografi grek Straboni në veprën e tij “Gjeografia” (shek. I e.sonë); ai është
plot me ullishta dhe vreshta”, vijon ky autor, përveç disa krahinave të pakta
ku toka është fare e ashpër.
Tek ilirët ishte e
zhvilluar edhe blegtoria, madje në krahinat e brendshme malore ajo përbënte
bazën kryesore të ekonomisë së tyre. Hesiodi duke e cilësuar Helopinë si një
fushë shumë pjellore dhe me livadhe të gjera, shton se ajo është e pasur me
tufa delesh dhe me qé këmbëharkuar, ndërsa Pindari, do ta vlerësonte, në shek.
V p.e.sonë, këtë krahinë si ushqyese të shkëlqyeshme të gjedhit. Hekateu
gjithashtu bën fjalë për kullota të pasura të Adrias (krahinë bregdetare e
Ilirisë), dhe për bagëtinë e saj me pjellshmëri të lartë. Si te ky autor i
hershëm, ashtu dhe tek të tjerët, që përsërisnin më vonë këto njoftime, ato
shpesh paraqiten të veshura me hollësira fantastike.
Ilirët shfrytëzonin në
këtë periudhë edhe bletët, prej të cilave ata siguronin mjaltin dhe dyllin.
Sipas Aristotelit, taulantët e përdornin mjaltin edhe për të bërë një lloj
pijeje të ngjashme me atë të verës së ëmbël dhe të fortë.
Kujdesi që tregonin
ilirët për mbarështimin e bagëtisë vihet re edhe nga tregimi i Aristotelit për
kriporet e autariatëve dhe ardianëve. Konfliktet e shpeshta midis këtyre dy
fiseve për këtë kripore, shprehin shqetësimet e blegtorëve ilirë lidhur me këtë
produkt shumë të vlefshëm për jetën e gjësë së gjallë. “Kripa, - thotë
Aristoteli, - u duhet atyre për kafshët, të cilave ua japin dy herë në vit,
përndryshe shumica u ngordh”.
Deti, liqenet si dhe
lumenjtë, që e përshkonin Ilirinë në drejtime të ndryshme, u dhanë mundësi
banorëve pranë tyre të merreshin që herët edhe me peshkim. Këto burime ujore
përmbanin sasi të shumta peshku. Kështu, p.sh. ilirët që jetonin pranë liqenit
Prasiada të Peonisë, zinin, sipas Herodotit, shumë peshk.
Në veprat e
gjeografëve dhe historianëve të mirënjohur grekë të shek. VI-V para e.sonë si
Hekateu, Herodoti dhe në mënyrë të veçantë Thukididi, ne gjejmë të dhëna,
megjithëse nganjëherë të shkurtëra e të shpërndara, shumë të rëndësishme me
karakter historiko-gjeografik, etnografik dhe ekonomik për Ilirinë në periudhën
e formimit të shoqërisë së hershme me klasa dhe të lindjes së formacioneve të
para shtetërore. Nuk është, pra, aspak e rastit që pikërisht në këtë kohë
(shek. IV-II para e.sonë) të shtohen në mënyrë të ndjeshme të dhënat burimore
mbi historinë e Ilirisë.
Për fat të keq një pjesë
e madhe e veprave, që përmbanin këto të dhëna kanë humbur. Të tilla janë p.sh.
veprat e Theopompit, Agatharhidit, historitë e fushatave të Filipit II dhe
Aleksandrit të Maqedonisë kundër ilirëve, Historia e Pompe Trogut,
"Historia e Epirit" e Proksenit, bashkëkohës i Pirros etj. Vlerën e
madhe që do të kishin këto vepra si burime të dorës së parë për historinë e
ilirëve në epokën e lulëzimit më të madh të tyre ekonomiko-shoqëror e
politik-kulturor e tregojnë më së miri veprat e shkrimtarëve të mëvonshëm si
Diodori i Siqelisë, Kurt Rufi, Plutarhu, Arriani, Atheneu, Justini, etj., të
cilët kanë shfrytëzuar këta autorë më të lashtë dhe na kanë kumtuar pjesë të
shkëputura, shpesh herë shumë të shkurtuara e të gjymtuara, nga shkrimet e
tyre. Për fat të keq nuk janë të pakta edhe ato raste kur nga veprat historike
të ruajtura kanë humbur pikërisht ato libra e kapituj që trajtonin kryesisht
ngjarje të zhvilluara në trevën e Ilirisë në këtë kohë.
Në mes të veprave të historianëve dhe gjeografëve grekë të kohës helenistike të arritura tek ne në formë të plotë ose të pjesshme, siç janë ato të Aristotelit, Demostenit e Skylaksit, dallohet vepra e shquar historike e Polibit qe na jep të dhëna të rëndësishme e të sakta mbi historinë e mbretërisë ardiane.
Ndër shkrimtarët e vonë, ai që u interesua seriozisht për historinë e shekujve të mëparshëm dhe në veprën e të cilit ne gjejmë të dhëna me vlerë për qëndresën e ilirëve kundër pushtimit romak në kohën e Augustit, është Dion Kasi, i cili megjithëse nuk shkëlqen nga fryma kritike, mbetet gjithmonë një gjurmues i mirë.
Një burim tjetër që flet për historinë e rezistencës kundër pushtimit romak është edhe Historia e Velei Paterkulit, dëshmitar i disa prej këtyre ngjarjeve, i cili me ngjyra të gjalla pikturon tablonë e kësaj epoke historike të luftës së ilirëve kundër pushtuesve romakë.
Mjaft interesante eshte vepra gjeografiko-historike e Strabonit e cila si burim për njohjen e krahinave ilire, ka jo vetëm shfrytëzimin e gjerë nga ana e tij e disa gjeografëve më të vjetër por edhe në vetë përshtypjet e tij personale që ai grumbulloi në udhëtimet e tij të gjate. Për periudhën fill mbas pushtimit romak rëndësi të madhe kanë edhe fjalimet e letrat e oratorit romak Ciceronit, si dhe komentarët e Jul Cezarit, veçanërisht komentari mbi "Luftën civile", një pjesë e së cilës u zhvillua në Iliri.
Në mes të veprave të historianëve dhe gjeografëve grekë të kohës helenistike të arritura tek ne në formë të plotë ose të pjesshme, siç janë ato të Aristotelit, Demostenit e Skylaksit, dallohet vepra e shquar historike e Polibit qe na jep të dhëna të rëndësishme e të sakta mbi historinë e mbretërisë ardiane.
Ndër shkrimtarët e vonë, ai që u interesua seriozisht për historinë e shekujve të mëparshëm dhe në veprën e të cilit ne gjejmë të dhëna me vlerë për qëndresën e ilirëve kundër pushtimit romak në kohën e Augustit, është Dion Kasi, i cili megjithëse nuk shkëlqen nga fryma kritike, mbetet gjithmonë një gjurmues i mirë.
Një burim tjetër që flet për historinë e rezistencës kundër pushtimit romak është edhe Historia e Velei Paterkulit, dëshmitar i disa prej këtyre ngjarjeve, i cili me ngjyra të gjalla pikturon tablonë e kësaj epoke historike të luftës së ilirëve kundër pushtuesve romakë.
Mjaft interesante eshte vepra gjeografiko-historike e Strabonit e cila si burim për njohjen e krahinave ilire, ka jo vetëm shfrytëzimin e gjerë nga ana e tij e disa gjeografëve më të vjetër por edhe në vetë përshtypjet e tij personale që ai grumbulloi në udhëtimet e tij të gjate. Për periudhën fill mbas pushtimit romak rëndësi të madhe kanë edhe fjalimet e letrat e oratorit romak Ciceronit, si dhe komentarët e Jul Cezarit, veçanërisht komentari mbi "Luftën civile", një pjesë e së cilës u zhvillua në Iliri.
Në mes të shkrimtarëve që na kanë lënë të dhëna për Ilirinë e
kësaj kohe, janë gjithashtu gjeografët Pompon Mela e Klaud Ptolemeu. Vepra e
këtij të fundit është më e rëndësishmja për epokën romake dhe njëra nga më të
rëndësishmet e kohës antike. Megjithëse në veprën e tij ka shumë pika të errëta
dhe pasaktësira, numri i madh i emrave të fiseve dhe vendbanimeve që na i
kumton Ptolemeu, duke i shoqëruar këto edhe me kordinatat përkatëse
gjeografike, përbën një bazë të rëndësishme për studimin e Ilirisë në shek.
I-II të e. sonë.
Ketu kemi disa rreshta ne te cilat Homeri flet per Iliret tek Iliada dhe Odiseja :
Ketu kemi disa rreshta ne te cilat Homeri flet per Iliret tek Iliada dhe Odiseja :
Homeri
Iliada
libri XXI, rradhët 150-161
libri XXI, rradhët 150-161
"Kush
je ti prej burrave qe kundër meje guxon të vish?
Është
fatëkeq ai djalë që mërinë time kundërshton"
Atij
menjëher ju përgjegj i biri i shkëlqyer i Pelegonit
"O
Peleid zemërgjërë, për fisin tim pse pyet?
Jam
nga Paionia pjellore dhe e largët,
burrave
paionëheshtëgjatë ju prij; kam
njëmbëdhjet
ditë që kam ardhur në Ilion
Fisi
i im vjen prej Aksit me rrjedhë të gjërë
(prej
Aksit që me ujë shumë të mirë tokëm vëshon)
që
lindi Pelegonin, shtizorin e përmendur; prej këtij thonë
se
Linda unë. Tashti të luftojmë o Akil i ndritur".
Odisea
libri XIX, rradhët 270-277
libri XIX, rradhët 270-277
Unë
tani mora vesh kthimin e Odiseut
diku,
në tokat pjellore të thespotëve
jeton
dhe sjell thesare të shumta dhe të çmueshme
Kështu
më tha mreti i thespotëve.
i
cili pasi u bëri fli perëndive të
pavdekshëm
kishte
pregatitur një anije të shpejtë dhe
bashkë me njerëz e kishte nisur
për
të çuar Odiseun në atdheun e tij.
© Sara Shiku
Good info. Lucky me I recently found your site by
ReplyDeleteaccident (stumbleupon). I've book-marked it for later!
shume faleminderit per kete info!
ReplyDeleteme duheshte per nje projekt :)
ropt edhe mu sa vjece je
DeleteMua mu desh per veprimtari praktike
Deletei need moree
ReplyDeleteI need more
ReplyDeleteThanks4info
ReplyDeleteFaleminderit per inf me shpetuat
ReplyDelete